Ρατσισμός και Διαφορετικότητα Β’ Λυκείου 2014-2015

Υπεύθυνος καθηγητής: Τσίρης Μιχαήλ

Πατήστε στο παρακάτω σύνδεσμο, για να δείτε τη παρουσίαση σε power point.

Παρουσίαση σε Power Point

 

Στα πλαίσια του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας οι μαθητές της Β΄ τάξης του Εκκλησιαστικού Λυκείου Φλώρινας για το σχολικό έτος 2014-2015 ασχοληθήκαμε με το θέμα «Ρατσισμός και διαφορετικότητα». Για την ολοκλήρωση της εργασίας χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από το διαδίκτυο ,από βιβλία-περιοδικά, επισκέψεις σε χώρους σχετικού ενδιαφέροντος καθώς και από συνεντεύξεις .

ΠΕΡΙΛΗΨΗ .

Σκοπός της συγκεκριμένης εργασίας είναι μέσα από τις ενότητες που θέσαμε προς διερεύνηση να αναδείξουμε την προσωπική σκέψη, δημιουργικότητα, αλλά συγχρόνως να προάγουμε τη συλλογικότητα και την ομαδική συνεργασία.

Πιο ειδικά σκοπός μας είναι μέσα από την έρευνα να μάθουμε τι είναι ο ρατσισμός και η διαφορετικότητα (το να διαφέρει κάνεις από τον άλλο). Και αφού κατανοήσουμε το συγκεκριμένο θέμα από όλες τις πλευρές και απαντήσουμε στα ερωτήματα που θέτουμε να μπορέσουμε και εμείς να συμβάλουμε στην εξάλειψη αυτού του φαινομένου και στην αποδοχή του διαφορετικού:

ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΜΕ:

ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

1. Ιστορική αναδρομή.

2. Τι είναι ο ρατσισμός και τι η διαφορετικότητα.

3. Μορφές-είδη του ρατσισμού.

4 .Ορθοδοξία και ρατσισμός.

5. Αίτια

6. Συνέπειες του ρατσισμού.

7. Τρόποι αντιμετώπισης.

8. Ο ρατσισμός στον κόσμο.

9. Ρατσισμός στην Ευρώπη.

10. Ρατσισμός στην καθημερινότητα.

11. Ρατσισμός και άτομα με ειδικές ανάγκες.

12. Η έννοια του ρατσισμού μέσα από τις λέξεις και πράγματα του Φυτικού και Ζωικού βασιλείου.

13.Ο ρατσισμός στον αθλητισμό.

14. Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

15. Συμπέρασμα και επίλογος.

16. Γνωμικά για τη διαφορετικότητα

ΙΣΤΟΡΙΑ

Εκδηλώσεις και παραδείγματα ρατσιστικών συμπεριφορών , και απομόνωσης του διαφορετικού συναντούμε από την αρχαιότητα με το διαχωρισμό των ανθρώπων σε ελεύθερους και δούλους, λευκούς και μαύρους, πλούσιους και φτωχούς, μορφωμένους και μη και ότι άλλο μπορεί να αποτελέσει αιτία διαχωρισμού και διάκρισης. Ο ρατσισμός στη επικράτησε ως ιδεολογία και σημάδεψε ολόκληρες εποχές στη ιστορία της ανθρωπότητας (αποικιοκρατία? ναζιστική Γερμανία). Ο ρατσισμός σήμερα εκφράζεται μέσα από ένα γενικότερο κλίμα αντιθέσεων και συγκρούσεων που επικρατούν στον κόσμο και στις ανθρώπινες σχέσεις.

Ρατσισμός είναι η αντίληψη ότι οι άνθρωποι δεν είναι όλοι ίσοι μεταξύ τους, αλλά διαχωρίζονται σε ανώτερους και κατώτερους, σύμφωνα με το χρώμα τους, την εθνικότητα, τη θρησκεία κλπ. Πιο συνηθισμένη μορφή , είναι ο φυλετικός ρατσισμός.

Οι φυλετικοί ρατσιστές υποστηρίζουν ότι κάποιες φυλές είναι ανώτερες από άλλες στηριζόμενη σε βιολογικές διαφορές . Πιστεύουν ότι η φυλή με συγκεκριμένα εξωτερικά χαρακτηριστικά, δικαιούται να θεωρεί τον εαυτόν της ανώτερη από τις άλλες.

Ρατσισμός είναι να θεωρούμε κάποιους ανθρώπους κατώτερους με ότι επιπτώσεις και συμπεριφορές προκύπτουν από αυτή την αντίληψη, λόγω της φυλετικής ή εθνικής τους καταγωγής. Είναι ένα κοινωνικό  φαινόμενο. Ρατσισμός είναι καχυποψία, περιφρόνηση, άσχημη ανάρμοστη συμπεριφορά απέναντι στα άτομα που διαφέρουν ή έχουν άλλα χαρακτηριστικά από άλλους ανθρώπους.

Ρατσισμός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων εναντίον μίας άλλης ομάδα. Οι ρατσιστές υποστηρίζουν την διαφορετικότητα των φυλών. Θεωρούν μία συγκεκριμένη ομοιογενή ομάδα ανθρώπων ως ανώτερη, π.χ. “λευκούς” ανθρώπους ανώτερους από τους “μαύρους”. Ο ρατσισμός παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα στην ισότητα σε τομείς όπως της εργασίας, της πολιτικής, της οικονομίας της μόρφωσης και άλλων τομέων της καθημερινότητας.

Από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα ρατσισμού αποτελούν οι πεποιθήσεις του Αδόλφου Χίτλερ, ο οποίος πίστευε ότι η ξανθή Άρεια φυλή (άνθρωποι που κατάγονται από τη φυλή των Αρείων) έχει δικαίωμα να κυριαρχεί στον πλανήτη, εις βάρος όλων των άλλων.

Σπουδαίοι αγωνιστές κατά του ρατσισμού, αναγνωρισμένοι παγκοσμίως, και χωρίς χρήση βίας, είναι οι βραβευμένοι με βραβείο Νόμπελ, Νέλσον Μαντέλα που αγωνίσθηκε κατά του Απαρτχάιντ και ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ που αγωνίστηκε ενάντια των φυλετικών διακρίσεων στις ΗΠΑ.( Bικιπαίδεια)

ΜΟΡΦΕΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ:

  1. 1.ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ: Μεροληπτική συμπεριφορά εναντίον συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων.
  2. 2.ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ: Ιδεολογικές διαφορές μεταξύ θρησκειών   που οδηγούν σε προκαταλήψεις και αρνητική συμπεριφορά απέναντι σε κάποια θρησκεία η δόγμα.
  3. 3.ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ: To σύνολο των διακρίσεων σε βάρος μιας κοινωνικής ομάδας με κριτήριο τα φυλετικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά. (εθνικισμός, σωβινισμός)
  4. 4.ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ: (τρομοκρατία, προπαγάνδα,)

Είναι η κατηγοριοποίηση των ανθρώπων ανάλογα με τα πολιτικά τους φρονήματα και πιστεύω.

  1. 5.ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ: (ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΒΙΑ)

Κατηγοριοποίηση των ανθρώπων και η καταδίωξή τους για τις ιδέες τους και υποβάθμισή τους ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο τις σπουδές τους.

ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ είναι η κατηγοριοποίηση των ανθρώπων σύμφωνα με την κοινωνική τάξη στην οποία ανήκουν λαμβάνοντας υπόψη κριτήρια όπως οικονομική κατάσταση, την περιοχή που βρίσκεται η κατοικία τους, την πολυτέλεια ή απλότητα με την οποία ζουν, τις συναναστροφές και παρέες τους.

Παραδείγματα:

Κάποιος είναι κατώτερος άνθρωπος από τον άλλο γιατί μένει σε υποβαθμισμένη περιοχή ή κάποιος θεωρείται ανώτερος από τον άλλο διότι έχει καλύτερη δουλειά που του αποδίδει περισσότερα έσοδα και τη δυνατότητα για μια πολυτελή ζωή. .

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ είναι η ιδεολογία που εκφράζει ότι κάποιοι άνθρωποι που πιστεύουν σε συγκεκριμένη θρησκεία είναι καλύτεροι από άλλους ανθρώπους που πιστεύουν σε κάποια άλλοι διαφορετικοί από τη δική τους.

Οι άνθρωποι πιστεύουν σε διαφορετικές θρησκείες αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ανώτεροι η κατώτεροι από κάποιους άλλους, διότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίδιοι απλά έχουν διαφορετικά πιστεύω και χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον πάτερα Ευστράτιο Γιουσμά . Ο Θεάνθρωπος Ιησούς μας με τη στάση του και το λόγο του δίδαξε ότι όλοι οι άνθρωποι είμαστε παιδιά του Θεού, αδέλφια, όποιοι και όπως κι αν είμαστε, αρκεί να θυμηθούμε τη στάση του απέναντι στην αλλοεθνή Σαμαρείτηδα και τη Χαναναία ή τη παραβολή του καλού Σαμαρείτη. Εδώ καταργείται ο ρατσισμός και επικρατεί η αγάπη, ακόμη και απέναντι στους αλλοεθνείς,

Στη θέση του Ιουδαίου για τον Σαμαρείτη βρίσκεται ο ξένος το διαφορετικό το αλλιώτικο , σήμερα στη θέση του μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε ξένος προς τη χώρα μας ή ακόμη και λαθρομετανάστης. Ο ιερός Χρυσόστομος έλεγε: «Όλα τα της φύσεως είναι κοινά, είναι για όλους. Γιατί λοιπόν παρουσιάζεις σαν αφορμή διαίρεσης το εξωτερικό ένδυμα ή το χρώμα της επιδερμίδας; Ο ουρανός δεν είναι για όλους; Ο ήλιος και η σελήνη και το σύνολο των αστέρων δεν είναι για όλους»; Αυτές οι σκέψεις του Ιερού Χρυσοστόμου ήταν, είναι και θα είναι η πράξη της Εκκλησίας μας. Η Εκκλησία ποτέ δεν διέκρινε, δεν ξεχώρισε τους ανθρώπους της γης ή τα μέλη της σε πρώτης και δεύτερης κατηγορίας. Έδωσε και δίνει σε όλους την αληθινή πίστη ανεξαρτήτως. Η Εκκλησία είχε και έχει οικουμενικό χαρακτήρα. Βαπτίζει και αγκαλιάζει τους πάντες. Η φιλανθρωπία της απλώθηκε και απλώνεται σε όλους ανεξαρτήτως. Είναι σημαντικό το γεγονός πως όλοι μεταλαμβάνουμε από το ίδιο Άγιο Ποτήριο , από την ίδια Ιερή Λαβίδα το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Δεν μπορούμε να προσφωνούμε Πατέρα μας το Θεό αν δεν πλημμυρίζει η καρδιά μας από αγάπη προς όλους! Δεν μπορούμε να προσφωνούμε Πατέρα μας το Θεό αν δεν θεωρούμε τους πάντες αδερφούς μας!

ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ:

Είναι η αντίληψη ότι οι άνθρωποι είναι ανώτεροι ή κατώτεροι από άλλους ανθρώπους σύμφωνα με τη φυλή στην οποία ανήκουν, η βάση της θεωρίας είναι ότι κάποιες φυλές ανθρώπων είναι ανώτερες από άλλες.

Παραδείγματα: Οι ινδιάνοι διαφέρουν από τους άλλους λαούς διότι έχουν δέρμα πιο κίτρινο το ίδιο και οι φυλές που χαρακτηρίζονται από το μαύρο χρώμα του δέρματός τους αυτό όμως δεν τους κάνει και κατώτερους ανθρώπους. Όλοι οι άνθρωποι είναι ίδιοι άσχετά από τα χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν την εξωτερική τους εμφάνιση και μπορεί να τους κάνουν οπτικά διαφορετικούς.

Παραλλαγή του φυλετικού ρατσισμού είναι ο εθνικισμός όπου οι άνθρωποι που ανήκουν σε μία χώρα ?έθνος θεωρούν τον εαυτό τους ανώτερους από άλλους που ανήκουν σε άλλη χώρα-έθνος. Βασιζόμενοι στο ότι η μία χώρα από την άλλη μπορεί να διαφέρει σε χαρακτηριστικά όπως πλούτο- καλύτερο βιοτικό επίπεδο, ιστορική- πολιτιστική κληρονομιά , μορφωτικό επίπεδο, αυτό είναι λάθος διότι όλοι οι πολίτες ανεξάρτητα σε ποια χώρα κατοικούν είναι πρωτίστως άνθρωποι και σαν άνθρωποι είναι ίδιοι και ίσοι απλά οι χώρες και τα κράτη που κατοικούν έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά που είναι απολύτως φυσιολογικό.

Ναζισμός περιλαμβάνει στοιχεία ρατσισμού, αντισημιτισμού (κατά των Εβραίων) και δικτατορίας Άνθρωποι με σωματικά η νοητικά ελαττώματα, Εβραίοι, Ρομά εξολοθρεύονταν για το καλό και την καθαρότητα του έθνους και της φυλής ονομάζεται αλλιώς και Γερμανικός Εθνικοσοσιαλισμός εχθροί του η δημοκρατία και ο κομμουνισμός εφαρμόζονται σκληροί μέθοδοι χωρίς να υπολογίζεται η αξία της ανθρώπινης ζωής.

      ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ: (τρομοκρατία, προπαγάνδα,)

Είναι η κατηγοριοποίηση των ανθρώπων ανάλογα με τα πολιτικά τους φρονήματα και πιστεύω. έτσι για παράδειγμα έχουμε άτομα συγκεκριμένης ιδεολογίας να κάνουν παρέα με ομοϊδεάτες τους να κάνουν διακρίσεις να αποφεύγουν και να μη συναναστρέφονται μ άτομα άλλης πολιτικής ιδεολογίας να μη τους δίνουν ίσες ευκαιρίες π.χ για εργασία, μόρφωση υγεία κτλ. Με αυτόν τον τρόπο όμως όταν δεν μπορούμε να σεβαστούμε την πολιτική άποψη του κάθε ανθρώπου εξαφανίζεται η δημοκρατία και οι θεσμοί της και τη θέση τους μπορεί να πάρει η προπαγάνδα η τρομοκρατία και άλλα υποκατάστατα της δημοκρατίας. Για να μην έχουμε πολιτικό ρατσισμό θα πρέπει να υπάρχει πολιτικός πλουραλισμός σεβασμός και ελευθερία στην σκέψη και έκφραση.

   ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ: (ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΒΙΑ)

Κατηγοριοποίηση των ανθρώπων η καταδίωξή τους και υποβάθμισή τους ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο τις σπουδές τους και τα λοιπά.

ΑΙΤΙΑ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ

Τα βασικά αίτια του ρατσισμού είναι:

  • Οικονομικοί λόγοι (π.χ εκμετάλλευση μαύρων, Αλβανών που αποτελούν φθηνά εργατικά χέρια).
  • Έλλειψη παιδείας. Σε μία κοινωνία που υπάρχει ελλιπής παροχή παιδείας-μόρφωσης είναι πολύ εύκολο να δημιουργηθούν αισθήματα κατωτερότητας στους ανθρώπους και να βρουν πρόσφορο έδαφος αντιλήψεις ρατσισμού φανατίζοντας κοινωνικές ομάδες εναντίον άλλων θεωρώντας τους ότι είναι υπεύθυνες για ότι αρνητικό υπάρχει και βιώνουν.
  • Οικονομικά και πολιτικά προβλήματα μιας κοινωνίας (η βία, η εγκληματικότητα, η ανεργία δημιουργούν ένταση με αποδέκτες τους πιο αδύναμους ανθρώπους και κοινωνικές ομάδες).

Παράδειγμα η ανεργία μπορεί να δημιουργήσει εντάσεις και εχθρότητα μέσα στους κόλπους της κοινωνίας όπου μια κοινωνική ομάδα ο ντόπιος πληθυσμός θεωρεί τους άλλους π.χ οικονομικούς μετανάστες- ξένους υπεύθυνους για την ανεργία και οικονομική κατάσταση την οποία βιώνουν.

Όπως επίσης η βία και εγκληματικότητα από όπου και αν προέρχεται ξεσηκώνει και προκαλεί περισσότερη βία και αναστάτωση δημιουργώντας ρατσιστικά φαινόμενα σαν αντίδραση στα αρχικά αίτια και την βία.

  • Επιθυμία κάποιων ατόμων ή λαών να εξουσιάζουν.
  • H επιρροή των θρησκευτικών δοξασιών.
  • Η ηθική εξαχρείωση μαζί με τη συμπεριφορά του πολιτικού κόσμου που εμφανίζει φαινόμενα και κρούσματα διαφθοράς και ανικανότητας να επιλύσει προβλήματα οδηγούν μέρος της κοινωνίας και ομάδες της σε ρατσιστικές αντιλήψεις και συμπεριφορές, που κατά τη γνώμη τους μπορεί να εκφράζουν αντίδραση η πάλη. .
  • Η δημιουργία συμπλεγμάτων κατωτερότητας ή ανωτερότητας αποτελεί μια άλλη σημαντική αιτία ρατσισμού. Ορισμένοι άνθρωποι, προσπαθώντας να καλύψουν δικές τους ατέλειες και ελαττώματα, που οφείλονται στην προβληματική προσωπικότητά τους, υποβιβάζουν τους άλλους για να ικανοποιηθούν οι ίδιοι καλύπτοντας τις δικές τους ανασφάλειες.
    Η έλλειψη σεβασμού μεταξύ των ανθρώπων και γενικά η μη καλλιέργειας των ανθρωπιστικών αξιών, ενισχύει τον κοινωνικό ρατσισμό.
  • Η ανισότητα στην παροχή ευκαιριών.

Και αυτό έχει να κάνει με τον αποκλεισμό συγκεκριμένων ομάδων της κοινωνίας μας μη δίνοντας τους ίσες ευκαιρίες . Τέτοιο κοινωνικό αποκλεισμό μπορεί να βιώνουν έντονα ομάδες όπως ( εξαρτημένα άτομα από κάποιες ουσίες αλκοόλ- ναρκωτικά κ.τ.λ, αυτοί που πάσχουν από κάποια ασθένεια aids ,άτομα με ειδικές ανάγκες κινητικά προβλήματα , άτομα με νοητική υστέρηση, άτομα και ομάδες που διαφέρουν κατά κάποιο τρόπο από τους υπόλοιπους).

  • Εθνικιστικά αίτια (οι μικροί λαοί φοβούνται την αφομοίωση τους από τους μεγάλους και ισχυρούς και χρησιμοποιούν τον εθνικισμό ως ασπίδα διασφάλισης της ταυτότητας τους) .
  • Μη αποδοχή της διαφορετικότητας και της ένταξης στο κοινωνικό σύνολο ότι είναι διαφορετικό από εμάς .
  • Πνευματική ένδεια και κρίσης αξιών.
  • Ξενοφοβία.

Η οποία προκαλείται μετά από κάποια τραυματική εμπειρία τα άτομα που πάσχουν από ξενοφοβία, στην ουσία φοβούνται τους ξένους που ζούνε στη χώρα μας. Αυτό προκλήθηκε επειδή κάποιος μετανάστης μπορεί π.χ να τους έχει χτυπήσει ,κλέψει κ.τ.λ και έτσι δημιουργήθηκε το συναίσθημα φόβος για όλους τους μετανάστες. Αυτό με τη σειρά του γεννά φαινόμενα ρατσισμού, εθνικισμού και ακραίων συμπεριφορών εναντίων όλων των ξένων, και στη συνέχεια αυτό να δημιουργήσει αλυσιδωτές αντιδράσεις αρνητικές στην κοινωνία.

  • Προκαταλήψεις και στερεότυπα που μπορεί να καλλιεργούνται από τον οικογενειακό κύκλο, την κουλτούρα και τον πολιτισμό ενός λαού καθώς και από την μόρφωσή του.

Φαινόμενα ρατσισμού συναντούμε:

Α) Στην ανάρμοστη συμπεριφορά λευκών απέναντι σε μαύρους.

Β) Του ανδρικού φύλου απέναντι στο γυναικείου.

Γ) Εκμετάλλευση και κακοποίηση των παιδιών (παιδική εργασία).

Δ) Απέναντι σε άτομα με υπερβολικό βάρος παχύσαρκα.

Ε) Σε μειονότητες που κατοικούν και εργάζονται σε συγκεκριμένη περιοχή.

Στ) Άτομα με οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα και διαφορά.

Η) Άτομα με οικονομική επιφάνεια και κοινωνικό κύρος σε σχέση με αυτά που βρίσκονται σε δυσμενέστερη οικονομική ή κοινωνική κατάσταση.

Ι ) Άτομα με ειδικές ανάγκες ή κάποιο είδος αναπηρίας.

Σε ομάδες ανθρώπων που πάσχουν από κάποια ασθένεια γύρω από την οποία υπάρχει προκατάληψη π.χ aids.

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ:

Οι ρατσιστικές αντιλήψεις και συμπεριφορές έχουν σαν αποτέλεσμα την οικονομική εκμετάλλευση ανθρώπων ή και λαών ολόκληρων από άλλους που θεωρούνται ανώτεροι.

Την προώθηση σκοταδιστικών αντιλήψεων σε βάρος της πνευματικής ελευθερίας, της κριτικής και προσωπικής σκέψης, την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της δημοκρατίας και τη δημιουργία αισθημάτων αδικίας, εκμετάλλευσης, φόβου, δυσπιστίας και ενοχής. Δυσκολία συνύπαρξης κοινωνικών ομάδων και δημιουργία πρόσφορο εδάφους για κοινωνικές συγκρούσεις, αντιπαλότητες και εχθρότητες.

Τρόποι αντιμετώπισης του ρατσισμού .

  • Η παιδεία- μόρφωση μπορεί να αποτελέσει σημαντικό όπλο κατά του ρατσισμού και της διαφορετικότητας μέσο της οποίας μπορούμε να καλλιεργήσουμε σεβασμό στην ανθρώπινη προσωπικότητα, ύπαρξη και δικαιώματα .

Το σχολείο είναι ένας χώρος όπου ο ρατσισμός εξαπλώνεται και επηρεάζει τους μαθητές σε ομαδικό και ατομικό επίπεδο οπότε είναι ευκαιρία να δοθεί ανθρωπιστική παιδεία- μόρφωση για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Αποκτώντας τα άτομα την κατάλληλη παιδεία μπορούν να τιθασεύσουν την έμφυτη τάση τους να επιβάλλονται και να κυριαρχούν απέναντι σε άτομα που διαφέρουν από αυτά και να μάθουν να συνεργάζονται και να συνυπάρχουν ειρηνικά μαζί τους.

  • Σημαντικός είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού που πρέπει να εμπνέει στους μαθητές του ιδανικά όπως δικαιοσύνη, ισότητα ,αδελφοσύνη , δημοκρατικά ήθη και ανθρωπιστικά ιδεώδη. Το σχολείο πρέπει να γίνει χώρος διοργάνωσης εκδηλώσεων ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των μαθητών και της κοινωνίας για σωστή αντιμετώπιση του ρατσισμού και την αποδοχή της διαφορετικότητας.
  • Τα ΜΜΕ παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης επομένως μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην καταπολέμηση του φαινομένου προβάλλοντας πρότυπα σωστής και υγιούς συμπεριφοράς .

Το κράτος θα πρέπει να διασφαλίζει την ισότιμοι και δίκαιοι αντιμετώπιση όλων και αυτό μπορεί να γίνει όταν ο πολιτικός κόσμος διακατέχεται από το κατάλληλο ήθος.

Επίσης για να αντιμετωπιστεί ο ρατσισμός θα πρέπει η κρατική μέριμνα να είναι ιδιαίτερα αυξημένη προς τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες , λαμβάνοντας κατάλληλα μέτρα ώστε να μην αισθάνονται κατώτερα η μειονεκτικά ορισμένες ομάδες, έχοντας την αίσθηση ότι οι άλλοι τους βλέπουν με λύπηση και οίκτο. Μπορούν να γίνουν απλά πράγματα που θα διευκολύνουν τη ζωή τους όπως ειδικές τουαλέτες, ανελκυστήρες , διαβάσεις πεζών κ.τ.λ . παράλληλα με αυτά μπορούν να υπάρξουν κατάλληλη νόμοι από πλευράς της πολιτείας που θα περιορίζουν τα φαινόμενα ρατσισμού.

Ο ρατσισμός σήμερα στον κόσμο.

Σε όλο τον κόσμο είναι εμφανές ότι ο ρατσισμός σε όλες του τις μορφές υπάρχει, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλουν φορείς , πολιτικοί , προσωπικότητες των τεχνών και των γραμμάτων , θρησκείες και ανθρωπιστικές οργανώσεις μειονότητες , φυλές, λαοί , ομάδες ατόμων με οποιαδήποτε είδος διαφορετικότητας βιώνουν έντονα τις συνέπειες του ρατσισμού όπως φτώχια, οικονομική και κοινωνική εξαθλίωση και αδικία , γενοκτονία λαών και καταστροφή του πολιτισμού τους, έλλειψη μόρφωσης ,τη δυνατότητα μη πρόσβασης στις υγειονομικές υπηρεσίες  και παροχή ίσων ευκαιριών στους νέους και κατάφορη καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Παραδείγματα καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχουμε το ολοκαύτωμα από τους Ναζί , στο απαρτχάιντ, των αυστραλιανών Αβορίγινων των ιθαγενών Ινδιάνων , των Μαορί της Νέας Ζηλανδία

Και γενικότερα στη διάκριση σε όλους τους τομείς σε βάρος των μαύρων όπου βλέπουμε μια άνιση και άδικη συμπεριφορά των λευκών έναντι των μαύρων .

Ρατσισμός στην Ευρώπη

Σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα που διοργάνωσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θεμελιωδών Δικαιωμάτων FRA

Στις 27 χώρες μέλη της Ε.Ε ο ρατσισμός υπάρχει.

Παρατηρήθηκαν διακρίσεις σε συγκεκριμένους τομείς της καθημερινότητας , εργασίας , αναζήτηση δουλειάς , στέγασης , υγειονομικής περίθαλψης και κοινωνικών υπηρεσιών.

Με βάση την εθνικότητά τους έχει πέσει θύμα διακρίσεων ένας στους δύο Ρομά και ένας στους τρεις μετανάστες από την Αφρική.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το 82% όσων υπέστησαν κάποιο είδος διακρίσεων απέφυγε να το αναφέρει στις αρχές.

Ένας στους πέντε βορειοαφρικανούς μετανάστες έχει συλληφθεί από της αρχές λόγο της καταγωγής τους.

Τέλος αυτό που ανατρέπει την αντίληψη ότι οι μειονότητες είναι υπεύθυνες για την αύξηση της εγκληματικότητας είναι ότι ένας στους τέσσερις έχει πέσει θύμα αξιόποινης πράξης.

Σύμφωνα με τη unicef και έρευνα της που αφορά την εκπαίδευση των αλλοδαπών  έχει καταλήξει στα εξής συμπεράσματα.

Το σχολείο πολλές φορές αποτελεί χώρο διακρίσεων και απομόνωσης, και άνισων ευκαιριών μόρφωσης για τους αλλοδαπούς μαθητές, από γονείς ή ακόμη και από ορισμένους εκπαιδευτικούς .

Επίσης καταγράφονται υψηλά ποσοστά ξενοφοβικής συμπεριφοράς που λειτουργούν σε βάρος της ισότητας και του σεβασμού της διαφορετικότητας.

Ανισότητα στην μόρφωση και πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου από μαθητές παρατηρείται σε σχολεία που βρίσκονται σε φτωχογειτονιές, εργατικές και αγροτικές ή και πιο απομονωμένες γεωγραφικά περιοχές. Το ανησυχητικό είναι ότι δεν συμβαίνουν μόνο στις λεγόμενες τριτοκοσμικές χώρες αλλά στην αναπτυγμένη Δύση.

Ρατσισμός στην καθημερινότητα

Καθημερινά βλέπουμε διακρίσεις σε όλους τους τομείς της ζωής μας άτομα που για κάποιο λόγο διαφέρουν από τους άλλους , εξωτερική εμφάνιση, μόρφωση, οικονομική και κοινωνική θέση, θρησκεία ή οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα και διαφορετικότητα περιθωριοποιούνται, έχουν λιγότερες ευκαιρίες, προσβάσεις και δικαιώματα σε καθημερινά πράγματα και τομείς της ζωής μας και αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης και ομαλής ένταξης στο κοινωνικό σύνολο .

Π.χ Στον οικονομικό τομέα όπου οι θέσης εργασίας χαμηλού μισθού και απολαβών και οι οποίες κυρίως απαιτούν χειρονακτική εργασία καταλαμβάνονται από άτομα χαμηλού μορφωτικού επιπέδου π.χ αλλοδαποί μετανάστες που αποτελούν φθηνά εργατικά χέρια πολλές φόρες ανασφάλιστοι και οι οποίοι είναι εύκολα εκμεταλλεύσιμοι. Αντιθέτως σπάνια βλέπουμε αυτά τα άτομα και κοινωνικές ομάδες με κάποιες ιδιαιτερότητες να καταλαμβάνουν εργασίες και δουλειές που αποφέρουν υψηλές οικονομικές απολαβές και ανέσεις.

Στον πολιτικό τομέα ομάδες και μειονότητες ολόκληρες στερούνται πολιτικών δικαιωμάτων και τη συμμετοχή τους στα πολιτικά τεκταινόμενα της χώρας που ζουν έτσι με έμμεσο τρόπο τους αφαιρείται το δικαίωμα να συμμετέχουν ενεργά στα κοινά και τη διαμόρφωση του πολιτικού σκηνικού και των δικαιωμάτων τους γενικότερα .

Στο χώρο του σχολείου μπορούμε να δούμε παραδείγματα ρατσισμού κυρίως απέναντι σε μαθητές που προέρχονται από άλλες χώρες οι μαθητές αυτοί πολλές φορές απομονώνονται από τους υπόλοιπους μαθητές σε πολλά επίπεδα παρέες, μαθησιακή διαδικασία με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται στην ένταξή τους στην μαθητική κοινότητα του σχολείου και να ευνοούνται φαινόμενα ενδοσχολικής βίας και ρατσισμού.(BYLLYING).

Για να καταλάβουμε τα αρνητικά συναισθήματα μιας ρατσιστικής αντιμετώπισης που βιώνουν αυτοί οι μαθητές αρκεί να βάλουμε τον εαυτό μας στη θέση τους σε μία ξένη προς εμάς χώρα και αντί να μας συμπεριφέρονται όπως θα θέλαμε η μαθητική κοινότητα να εφαρμόζει μια εχθρική και ρατσιστική συμπεριφορά.

Στον χώρο της υγείας άτομα που ανήκουν σε ομάδες μειονότητες και συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες π.χ φτωχοί εξυπηρετούνται τελευταίοι οι μερικώς ενώ οι πλούσιοι ή ανώτερης κοινωνικής τάξης προηγούνται και έχουν καλύτερη μεταχείριση και πρόσβαση στης υπηρεσίες υγείας.

Ρατσιστής γεννιέται ή γίνεται κάποιος;

Ρατσιστές γίνονται αυτοί που είναι δέκτες ερεθισμάτων και νοοτροπιών υπέρ του ρατσισμού από το κοινωνικό τους περίγυρο και το πιο κοντινό και αυτό που δίνει τα πρώτα ερεθίσματα και διαμορφώνει χαρακτήρα και συμπεριφορές είναι η οικογένεια .Όταν η οικογένεια και το κοινωνικό περιβάλλον ενός παιδιού του μαθαίνει από μικρό να αποφεύγει παιδιά μεταναστών , αλλοδαπούς, τσιγγάνους αυτούς που διαφέρουν από τους άλλους, ότι τα αγόρια έχουν περισσότερα δικαιώματα από τα κορίτσια αυτόματα δημιουργούνται συνειρμοί και κατηγοριοποιούν ανθρώπους και ομάδες με ότι αρνητικό μπορεί να συνεπάγεται αυτό. Ρατσιστής γίνεσαι δε γεννιέσαι όπως επίσης δεν υπάρχει επιστημονική εξήγηση ότι υπερέχει μια ομάδα ή φυλή ανθρώπων έναντι μιας άλλης σε βιολογικό ή γενετικό επίπεδο .

Ρατσισμός και άτομα με ειδικές ανάγκες

Οι άνθρωποι με αναπηρία αποτελούν το 13% του πληθυσμού.

Είναι άνθρωποι που ζουν ανάμεσά μας και μπορεί να πάσχουν από σωματικές αναπηρίες, από τύφλωση, διαβήτη, προβλήματα ακοής, από δυσλεξία, από σύνδρομο ντάουν, αυτισμό, οποιαδήποτε είδος νοητικής καθυστέρησης ζουν εργάζονται και συμμετέχουν ενεργά στ ην κοινωνία χρειάζονται όμως την στήριξη, ενίσχυση την επιβράβευσή μας και όχι τη λύπησή και τον οίκτο μας έτσι ώστε να τους βοηθήσουμε να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία .

Πρέπει να τους αντιμετωπίζουμε σαν ισότιμα μέλη του κοινωνικού συνόλου φροντίζοντας να έχουν ίδιες και ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα με εμάς σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας έτσι καταφέρνουμε να μην τους τοποθετούμε στο περιθώριο με ότι αρνητικό συνεπάγεται αυτό περιθωριοποίηση, φτώχια, ανεργία έλλειψη μόρφωσης και παροχή παιδείας.

Έτσι βοηθούμε τα Α Μ.Ε.Α να συμφιλιωθούν με την ιδιαιτερότητά τους αυτό γίνεται με την ψυχολογική υποστήριξη από το κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον, δίνοντας έμφαση στο πιο σημαντικό πράγμα που έχουν ανάγκη αυτοί οι άνθρωποι που είναι η ανεξαρτησία τους, εδώ θα πρέπει να τονισθεί ο ρόλος της πολιτείας έχει υποχρέωση ώστε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να έχουν αυτά τα άτομα την ανεξαρτησία τους και την ελευθερία κινήσεων. π.χ δημιουργία κατάλληλων υποδομών στους δρόμους στα μέσα μαζικής μεταφοράς στις δημόσιες υπηρεσίες και σχολεία ώστε να γίνει η ζωή τους πιο εύκολη δεν έχουν ανάγκη από οίκτο αλλά ίση μεταχείριση και όχι περίεργα χαμόγελα βλέμματα και αδιαφορία. Έχουν ανάγκη από ευκαιρίες για εργασία και μόρφωση που θα τους κάνει να αισθανθούν χρήσιμοι και θα τους δώσει ένα αίσθημα πληρότητας .

Ρατσισμός και Αθλητισμός .

Η εμφάνιση ρατσιστικών φαινομένων και συμπεριφορών στον αθλητισμό δεν είναι καινούργιο . Παραδείγματα τέτοια είναι η Ολυμπιάδα του 1936 (Βερολίνο) όπου εκθειάστηκε η δυνατότητα της Άριας φυλής έναντι όλων των υπολοίπων, και η στάση του Χίτλερ απέναντι στον Όουενς που αν και μαύρος κατέκτησε 4 χρυσά μετάλλια. Ο ρατσισμός στον αθλητισμό ως κομμάτι της κοινωνίας δεν ανθεί μόνο σε Διδακτορικά καθεστώτα αλλά και σε Δημοκρατικές κοινωνίες σαν παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε της ΗΠΑ και τον μαγικό κόσμο του NBA όπου παλαιότερα δεν επιτρεπόταν σε έγχρωμο παίκτη να συμμετέχει σε αγώνες άλλη έρευνα έδειξε ότι τα περισσότερα φάουλ καταλογίζονται στους Μαύρους παίκτες και πιο αδικημένες ομάδες είναι αυτές που έχουν μεγάλο αριθμό μαύρων παικτών. Για όλα αυτά φυσικά δεν φταίει ο αθλητισμός αλλά η γενικότερη κοινωνική ατμόσφαιρα που για να αλλάξει χρειάζονται αλλαγές στους τομείς της εξουσίας και οικονομίας.

Οργανισμοί του φυτικού η ζωικού βασιλείου και αντικείμενα που πέφτουν θύματα ρατσιστικής αντιμετώπισης.

Θύματα ρατσιστικής αντιμετώπισης και συμπεριφοράς εκτός από τους ανθρώπους μπορεί να πέσουν και αντικείμενα αλλά και οργανισμοί του ζωικού και φυτικού βασιλείου .

Λέξεις και πράγματα που χρησιμοποιούμε καθημερινά και έχουν εσκεμμένα η μη ρατσιστικό ύφος και νόημα.

Παραδείγματα.

Ονόματα: Εκτός από τα ονόματα εδώ μπορούμε να αναφέρουμε και τα παρατσούκλια που προσάπτουν πολλές φορές οι άνθρωποι ο ένας στον άλλο και ξεχνούν το πραγματικό τους όνομα.

Ζωντανά: μερικά μόνο που τυχαίνει να είναι και πάρα πολύ χρήσιμα για τον άνθρωπο, το γαϊδούρι, το μουλάρι, το βόδι, η κότα , η μαϊμού.

Πολλά επαγγέλματα είναι θύματα ρατσιστικής αντιμετώπισης π.χ λέμε αυτός κάνει θέατρο, αυτές είναι φιλολογίες.

Προϊόντα και τρόφιμα:

χαλβάς, γλάστρα, μαϊντανός

Οικοδομικά υλικά που η αναφορά σε αυτά υποδηλώνει ειρωνική και απαξιωτική διάθεση. Π.χ τούβλο , στόκος , ντουβάρι, ντενεκές, ξύλο απελέκητο.

Μουσικά όργανα και τέχνες.

Γνωμικά για τη διαφορετικότητα:

 Η πιο τρομακτική εμπειρία στη ζωή ενός ανθρώπου είναι όταν, γύρω στην ηλικία των τριών χρόνων, συνειδητοποιεί ότι δεν ταυτίζεται με το περιβάλλον, δεν αποτελεί μέρος του, αλλά είναι μια ξεχωριστή οντότητα.

Jacques Lacan, 1901-1981,

Οι άνθρωποι, ψάχνοντας την ευτυχία και την ολοκλήρωση, παίρνουν διαφορετικούς δρόμους. Επειδή δεν ακολουθούν το δρόμο που ακολουθείς εσύ, δεν σημαίνει ότι έχουν χαθεί.

H. Jackson Brown, Jr., 1940-,

Αν ο καθένας μπορούσε να καταλάβει πως ό,τι είναι σωστό για μένα δεν είναι απαραίτητα σωστό για όλους τους άλλους, ο κόσμος θα ήταν ένα πολύ πιο ευτυχισμένο μέρος.

William Glasser, 1925-2013

 

 

Μια σοφή κινέζικη ιστορία περί της διαφορετικότητας των ανθρώπων.

Μια γριά γυναίκα, από την Κίνα κουβαλούσε νερό με δύο μεγάλα δοχεία κρεμασμένα από τους ώμους της.

Το ένα δοχείο ήταν άψογο και μετέφερε πάντα

όλη την ποσότητα νερού που έπαιρνε. Το άλλο είχε μια ρωγμή και στο τέλος της μακριάς διαδρομής από το ρυάκι στο σπίτι έφθανε μισοάδειο. Έτσι αντί για δύο  καθημερινά μόνο ενάμισι δοχείο νερό έφερνε στο σπίτι της. Φυσικά το τέλειο δοχείο ένοιωθε υπερήφανο που εκπλήρωνε απόλυτα και τέλεια το σκοπό για τον οποίο είχε κατασκευαστεί. Το ραγισμένο δοχείο ήταν δυστυχισμένο, που μόλις και μετά βίας μετέφερε τα μισά από αυτά που έπρεπε,  ένοιωθε ντροπή για την ατέλεια του. Ύστερα από δύο χρόνια δεν άντεχε πια

την κατάσταση αυτή και αποφάσισε

να μιλήσει στη γριά.

-Ντρέπομαι τόσο για τον εαυτό μου και θέλω να σου ζητήσω συγγνώμη!

-Μα γιατί; ρώτησε η γριά.

-Για ποιο λόγο νιώθεις ντροπή;

-Ε, να δύο χρόνια τώρα μεταφέρω μόνο το μισό νερό λόγω της ρωγμής μου και εξαιτίας μου κοπιάζεις άδικα κι εσύ!

Η γριά χαμογέλασε: Παρατήρησες ότι στο μονοπάτι υπάρχουν λουλούδια μόνο στη δική σου πλευρά

και όχι στη μεριά του άλλου δοχείου;

Πρόσεξα την ατέλειά σου και την εκμεταλλεύτηκα.

Φύτεψα σπόρους στην πλευρά σου και εσύ τους πότιζες. Δύο χρόνια τώρα μαζεύω τα άνθη και στολίζω  το τραπέζι μου.

Αν δεν ήσουν εσύ αυτή η ομορφιά δε θα λάμπρυνε το σπίτι μου!

Βέβαια δεν ήταν η ατέλεια του δοχείου που το έκανε ξεχωριστό

Αλλά η ιδιαίτερη ικανότητα της γυναίκας εκείνης

να διακρίνει και να χρησιμοποιήσει την αδυναμία του. Ο καθένας μας έχει τις “ρωγμές” του και τις “αδυναμίες” του που μπορούν ακόμη κι αυτές να γίνουν χρήσιμες

και να ομορφύνουν τη ζωή μας.

Μια κινέζικη ιστορία περί της διαφορετικότητας

των ανθρώπων.

μεταφρασμένο από: 

Λοΐζος Σοφός www.lsofos.com

 

Είμαι μαύρος

Όταν αρρωσταίνω , είμαι μαύρος

Κι Όταν πεθαίνω , ακόμη είμαι μαύρος

Κι εσύ λευκέ άνθρωπε

Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ

Όταν μεγαλώνεις , γίνεσαι λευκός όταν κάθεσαι στον ήλιο , γίνεσαι κόκκινος,

Όταν κρυώνεις , γίνεσαι κίτρινος

Όταν αρρωσταίνεις, γίνεσαι πράσινος

Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι

Και λες εμένα έγχρωμο

 

Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΕΘΝΩΝ

Απλοποιημένη Έκδοση
ειδικά για τους νέους.

1. Εί?αστε Όλοι Γεννη?ένοι Ελεύθεροι και Ίσοι. Εί?αστε όλοι γεννη?ένοι ελεύθεροι. Όλοι έχου?ε τις δικές ?ας σκέψεις και ιδέες. Θα πρέπει όλοι να μας αντιμετωπίζουν ?ε τον ίδιο τρόπο.

2. Μην Κάνεις Διακρίσεις. Αυτά τα δικαιώ?ατα ανήκουν σε όλους, ανεξάρτητα από τις διαφορές ?ας.

3. Το ?ικαίω?α στη Ζωή. Όλοι έχου?ε δικαίω?α στη ζωή, και να ζήσου?ε με ελευθερία και ασφάλεια.

4. Όχι Σκλαβιά. Κανείς δεν έχει το δικαίω?α να ?ας κάνει σκλάβους. ?εν ?πορού?ε ε?είς να σκλαβώσου?ε κανέναν.

5. Όχι Βασανιστήρια. Κανείς δεν έχει το δικαίω?α να ?ας πληγώσει ή να ?ας βασανίσει.

6. Έχεις Δικαιώ?ατα Όπου κι αν Πηγαίνεις. Εί?αι ένας άνθρωπος όπως κι εσύ!

7. Εί?αστε Όλοι Ίσοι Ενώπιον του Νό?ου. Ο νό?ος είναι ίδιος για όλους. Πρέπει να φέρεται σε όλους μας δίκαια.

8. Τα Ανθρώπινα Δικαιώ?ατά σου Προστατεύονται από το Νό?ο. Μπορού?ε όλοι να ζητήσου?ε τη βοήθεια του νό?ου όταν αντιμετωπίζουμε άδικη μεταχείριση.

9. Όχι Άδικη Κράτηση. Κανείς δεν έχει το δικαίω?α να ?ας φυλακίσει χωρίς καλό λόγο και να ?ας κρατάει εκεί ή να ?ας διώξει από τη χώρα ?ας.

10. Το Δικαίω?α για Δίκη. Αν δικαζό?αστε, αυτό πρέπει να γίνεται δη?οσίως. Οι άνθρωποι που ?ας δικάζουν, δεν πρέπει να αφήνουν κανένα να τους λέει τι να κάνουν.

11. Εί?αστε Πάντα Αθώοι Μέχρι Αποδείξεως του Εναντίου. Κανείς δεν θα πρέπει να κατηγορείται για τίποτα ?έχρι να αποδειχθεί η ενοχή του. Όταν οι άνθρωποι λένε ότι κάνα?ε κάτι κακό, έχου?ε το δικαίω?α να δείξου?ε ότι δεν είναι αλήθεια.

12. Δικαίω?α στην Ιδιωτική Ζωή.Κανείς δεν πρέπει να προσπαθήσει να βλάψει την υπόληψή ?ας. Κανείς δεν έχει το δικαίω?α να ?πει στο σπίτι ?ας, να ανοίξει τα γρά??ατά ?ας ή να ενοχλεί ε?άς ή την οικογένειά ?ας χωρίς κάποιο καλό λόγο.

13. Ελευθερία της Μετακίνησης. Όλοι έχου?ε το δικαίω?α να πά?ε όπου θέλου?ε στη χώρα ?ας και να ταξιδέψου?ε όπως θέλου?ε.

14. Το Δικαίω?α στο να Αναζητάς Ασφαλή Τόπο να Ζήσεις. Αν φοβό?αστε ?ια κακή ?εταχείριση στη χώρα ?ας έχου?ε όλοι το δικαίω?α να ?εταβού?ε σε ?ια άλλη χώρα για να εί?αστε ασφαλείς.

15. Δικαίω?α στην Εθνικότητα. Όλοι έχου?ε το δικαίω?α να ανήκου?ε σε ?ια χώρα.

16. Γά?ος και Οικογένεια. Κάθε ενήλικας έχει το δικαίω?α να παντρευτεί και να κάνει οικογένεια αν το θέλει. Άνδρες και γυναίκες έχουν τα ίδια δικαιώ?ατα όταν είναι παντρε?ένοι, και όταν είναι χωρισ?ένοι.

17. Το Δικαίω?α στα Δικά σου Πράγ?ατα. Ο καθένας έχει το δικαίω?α να κατέχει πράγ?ατα ή να τα ?οιράζεται. Κανείς δεν έχει το δικαίω?α να παίρνει τα πράγ?ατά ?ας χωρίς κάποιον καλό λόγο.

18.. Ελευθερία της Σκέψης. Όλοι έχου?ε το δικαίω?α να πιστεύου?ε σε αυτό που θέλου?ε να πιστεύου?ε, να έχου?ε ?ια θρησκεία ή να την αλλάζου?ε αν θέλου?ε.

19.. Ελευθερία της Έκφρασης. Όλοι έχου?ε το δικαίω?α να παίρνου?ε αποφάσεις, να σκεφτό?αστε ότι θέλου?ε, να λέ?ε ό,τι πιστεύου?ε και να ?οιραζό?αστε τις ιδέες ?ας ?ε άλλους ανθρώπους.

20. Το Δικαίω?α στις Δη?όσιες Συγκεντρώσεις. Όλοι έχου?ε το δικαίω?α να συναντιό?αστε ?ε τους φίλους ?ας και να δουλεύου?ε ?αζί ειρηνικά για να υπερασπιστού?ε τα δικαιώ?ατά ?ας. Κανείς δεν ?πορεί να ?ας κάνει ?έλη ?ιας ο?άδας αν δεν το θέλου?ε.

21.. Το Δικαίω?α στη Δη?οκρατία. Όλοι έχου?ε το δικαίω?α να συ??ετέχου?ε στην κυβέρνηση της χώρας ?ας. Κάθε ενήλικας θα πρέπει να ?πορεί να επιλέξει τους δικούς του ηγέτες.

22. Κοινωνική Ασφάλιση. Όλοι έχου?ε το δικαίω?α για ?ια οικονο?ικώς προσιτή στέγαση, φάρ?ακα, εκπαίδευση και παιδική φροντίδα, αρκετά χρή?ατα για να ζού?ε και ιατρική περίθαλψη αν εί?αστε άρρωστοι ή ηλικιω?ένοι.

23. Δικαιώματα Εργαζομένων. Κάθε ενήλικος έχει το δικαίω?α να κάνει ?ια δουλειά, να παίρνει ένα τί?ιο εισόδη?α για τη δουλειά του και να γίνει ?έλος ενός επαγγελματικού σωματείου.

24. Το Δικαίω?α στο Παιχνίδι. Όλοι έχουμε το δικαίωμα να ξεκουραζόμαστε από την εργασία μας και να αναπαυόμαστε.

25. Φαγητό και Στέγη για Όλους. Όλοι έχου?ε το δικαίω?α ?ιας καλής ζωής. Μητέρες και παιδιά, ηλικιω?ένοι, άνεργοι ή ανάπηροι, όλοι έχουν το δικαίω?α να λα?βάνουν φροντίδα.

26. Το Δικαίω?α στην Εκπαίδευση. Η εκπαίδευση είναι ένα δικαίω?α. Το δη?οτικό σχολείο πρέπει να είναι δωρεάν. Πρέπει να μάθουμε για τα Ηνω?ένα Έθνη και για το πώς να συνεργαζόμαστε ?ε τους άλλους. Οι γονείς ?ας ?πορούν να επιλέξουν τι θα ?άθου?ε.

27. Δικαίωμα Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Τα πνευ?ατικά δικαιώ?ατα είναι ένας ειδικός νό?ος που προστατεύει τις προσωπικές καλλιτεχνικές δη?ιουργίες και συγγρά??ατα. Οι άλλοι δεν ?πορούν να κάνουν αντίγραφα χωρίς άδεια. Έχου?ε όλοι το δικαίω?α του δικού ?ας τρόπου ζωής και του να επωφελού?αστε από την τέχνη, την επιστή?η και τη ?άθηση.

28. Ένας Δίκαιος και Ελεύθερος Κόσ?ος. Πρέπει να υπάρχει τάξη ώστε να επωφελού?αστε από τα δικαιώ?ατα και τις ελευθερίες στη χώρα ?ας και σε όλο τον κόσ?ο.

29. Υπευθυνότητα. Έχου?ε ένα καθήκον απέναντι στους άλλους ανθρώπους και θα πρέπει να προστατεύου?ε τα δικά τους δικαιώ?ατα και τις ελευθερίες τους.

30. Κανείς δεν Μπορεί να σας Αφαιρέσει αυτά τα Δικαιώ?ατα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Επίλογος και συμπέρασμα ερευνητικής εργασίας.

Ο ρατσισμός σε όλες του τις μορφές είναι ένα υπαρκτό φαινόμενο και τις συνέπειες του τις βιώνουν καθημερινά σε όλο τον κόσμο ομάδες και μειονότητες ανθρώπων .Ο ρατσισμός σαν ιδεολογία και συμπεριφορά δεν κάνει διάκριση σε αναπτυγμένες χώρες και λιγότερο, σε πλούσιους και φτωχούς, άντρες και γυναίκες, σε παιδιά φυλές και πολιτισμούς ολόκληρους ακόμη και σε υλικά πράγματα και ζωντανά. Η εφαρμογή και υιοθέτηση ρατσιστικών συμπεριφορών έχει σαν αποτέλεσμα την καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων μια σειρά από αρνητικά συναισθήματα για το άτομο που πέφτει θύμα του ρατσισμού αλλά και αφορμή για την πυροδότηση αλυσιδωτών αρνητικών αντιδράσεων και βίαιων εξελίξεων για το κοινωνικό σύνολο γενικότερα. Χρέος μας είναι ξεκινώντας από τον ίδιο μας τον εαυτό να αποβάλλουμε κάθε είδος ρατσιστικής συμπεριφοράς και αντίληψης , να προσπαθήσουμε να γίνουμε καλύτεροι σαν άνθρωποι και ξεκινώντας πρώτα από τον μικρόκοσμο του οικογενειακού μας κύκλου να απομονώσουμε και να συμβάλλουμε με όποιο τρόπο μπορούμε ώστε να εκλείψει αυτή η νοσηρή και απάνθρωποι ιδεολογία και αντίληψη από τη ζωή τη δική μας και όλων των άλλων ανθρώπων.

Σημαντικό ρόλο στο να τεθούν στο περιθώριο τέτοιου είδος ιδεολογίες και αντιλήψεις είναι να μπορούμε να δεχτούμε τη διαφορετικότητα του καθενός, είναι καιρός να καταλάβουμε ότι οι διαφορές μας είναι αυτές που μας κάνουν μοναδικούς σαν προσωπικότητες . Απαλλαγμένοι από προκαταλήψεις και στερεότυπα ας οικοδομήσουμε έναν κόσμο που βασίζεται στην ισότητα, την δικαιοσύνη την αγάπη, και όταν βλέπουμε κάτι γύρω μας να διαφέρει ας σκεφτούμε ότι ίσως είναι και πλεονέκτημα.

Στο κάτω- κάτω όλοι είμαστε διαφορετικοί άλλα και τόσο ίδιοι και ίσοι, όλοι ζούμε κάτω από τον ίδιο ουρανό μοιραζόμαστε τον ίδιο πλανήτη αναπνέουμε τον ίδιο αέρα, χαιρόμαστε και κλαίμε σκεφτόμαστε και ενεργούμε κατά τον ίδιο τρόπο , ας πιαστούμε χέρι χέρι κυρίως με αυτούς που νομίζουμε ότι διαφέρουμε κι ας κάνουμε τη γη και τη ζωή όλων μας καλύτερη κάνοντας μια για πάντα το ρατσισμό στην άκρη ,να αποδείξουμε στην πράξη ότι είμαστε πολιτισμένοι και όχι μόνο στα λόγια.

 

 

ΒΙΛΙΟΓΡΑΦΙΑ :

WIKIPEDIA (ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ)

WWW.MY. REVIEW (KOINΩΝΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ).

www.Xatzikostas.gr ( Ρατσισμός και αθλητισμός).

www. Topontiki.gr (Ρατσισμός στην Ευρώπη).

Blogs.sch.gr (Ρατσισμός στην καθημερινότητα).

www. Polispost.com. Pατσισμός και Άτομα με Αναπηρία

Τα βασικά αίτια της εμφάνισης του ρατσισμού :   (Kerentzis.blogspot.): 
απόσπασμά από την ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
με τίτλο ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

ΠΟΤΟΥΡΙΔΟΥΚ?ΠΡΟΚΟΠΙΟΥΑ

Ρατσισμός και άτομα με ειδκές ανάγκες

Του θεωδορή θεολογίτη www.antiracismreport.wordpress.com

www.elxis. . www.polispost.com Από Ειρηνη Στατηρη

Οικουμενική διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του ΟΗΕ www.ολυμπία.gr olympiada .gr